Skip to main content

Gill, Leslie Mathers

Leslie werd geboren op 21 april 1908 in Norwich, Norfolk, England. Zijn vader was Henry Gill (1865–1944) uit Doncaster, Yorkshire, England en zijn moeder was Edith Helena Mathers (1876-1964) uit Wakefield, Yorkshire, England. Het beroep van zijn vader was commercieel manager bij Davies Lord & Co Rubber Merchants. Zijn ouders trouwden op 17 juli 1907 in Pontefract, York, England. Leslie was hun enige zoon. Vader Henry Gill overleed op 26 januari 1944.

Op 9 juni 1909 echter werd in Newcastle-Upon-Tyne, Northumberland County, England, Leslie’s halfzuster Rita Alexandra Keith geboren (1909–2005).

Op 16 januari 1910 werd Leslie gedoopt in de St Andrew and Christ Church, Eaton, Norwich, Norfolk, waar het gezin destijds nog woonde. 

In 1939 woonde de toen 31-jarige alleenstaande Leslie in Yorkshire (West Riding), England.

Het is niet bekend wanneer Leslie zich aanmeldde bij de Royal Air Force Volunteer Reserve (RAFVR). Maar na zijn aanmelding kreeg hij zijn dienstnummer 1681271 toegewezen. Naar alle waarschijnlijkheid werd Leslie, zoals vele anderen, naar Canada uitgezonden voor zijn militaire opleiding, waar hij werd opgeleid tot boordschutter. Na afronding van zijn training kwam Leslie terug naar Engeland in de rang van sergeant. Hierna werd hij geplaatst bij een Operational Training Unit (O.T.U.) waar hij zich voegde bij de bemanning van Paul Tooley als boord(staart)schutter. 

Bij deze eenheid werd getraind in het vliegen met de zware viermotorige Avro Lancaster bommenwerper in het Europese luchtruim onder oorlogsomstandigheden. 

Na afronding van deze opleiding werd Leslie, samen met zijn medebemanningsleden geplaatst bij het operationele RAF No. 90 squadron, welke eenheid haar basis had op RAF Tuddenham in het Engelse graafschap Suffolk. Als staartschutter maakte Leslie vele vluchten met deze bemanning. 

De laatste vlucht, crash op 16 september 1944 ter hoogte van Strijensas

Op 16 september 1944, omstreeks 21:14 uur, steeg Leslie als rugkoepelschutter, op van RAF station Tuddenham, Suffolk, Engeland samen met de overige bemanningsleden in de Lancaster Mk.1, romp-code WP-R2 voor een aanvalsvlucht naar de in Nederland gelegen Moerdijkbruggen. Van deze vlucht zou hij niet meer terugkomen. 

Omstreeks 23:58 uur NL tijd stortte, de Lancaster WP-R2,  ten gevolge van een vliegtuigbotsing met een Lancaster van het RAF No. 115 squadron, neer in de geïnundeerde Stoope polder nabij Strijensas in de Hoeksche Waard. Daar het gebied door de Duitse bezetter onder water was gezet, konden de lichamen van Leslie en zijn zes mede bemanningsleden niet direct worden geborgen. Aanvankelijk werd Leslie opgegeven als vermist na luchtoperaties in Europa. 

Edith Gill-Mathers verloor in enkele maanden zowel haar man als haar zoon die nog lange tijd vermist zou zijn.

Na de bevrijding, in juni 1945, zei burgemeester Bolman van Strijen tegen een Amerikaanse officier dat in het buitengebied van Strijensas, nog de resten lagen van een Lancaster en dat de lichamen van de bemanning nog niet geborgen waren. Het gebied waar de stukken van de Lancaster lagen, was inmiddels drooggemaakt. 

De officier en een aantal manschappen borgen de stoffelijke resten van de bemanning, waaronder die van Leslie. De stoffelijke overschotten van de hele bemanning werden gekist en overgebracht naar de Algemene begraafplaats ‘De Essenhof’ in Dordrecht, waar zij op donderdagmorgen 25 juni 1945 met militaire eer werden begraven in het vak Oorlogsgraven, rij A, Leslie in graf 7, waar hij tot op heden rust. Leslie Mathers Gill werd 36 jaar oud. 

Op 20 juni 1946 werd in Londen de nalatenschap van Leslie afgehandeld. Leslie woonde tot zijn overlijden aan 18a Lyndhurst-road in Birkdale, Southport, Lancashire. Zijn moeder Edith ontving £ 1385,14,6d.

De naam van Leslie Mathers Gill en zijn nagedachtenis leven voort op:

  • Monument 1940-1945 Strijen
  • Monument Luchtoorlog Hoeksche Waard, Oud-Beijerland

Bronnen

  • Nootenboom, Henk, ‘Op het laatste moment’ (2001)
  • Nootenboom, Henk, ‘Luchtoorlog Hoeksche Waard 1940-1945’ (2015)
  • Middlebrook, Martin & Chris Everitt, ‘The Bomber Command War Diaries’ (2019)
  • Wüst, Wim en Hans Onderwater, One of our aircraft is missing (2002)
  • https://www.dmlohw4045.nl/qr1056-gill/ Monument Luchtoorlog Hoeksche Waard 1940-1945

Laatst bijgewerkt 28 februari 2025