Skip to main content

Hartley, William

William zou geboren zijn op 25 januari 1922 uit het huwelijk van Robert Henry en Esther Hartley. 

Het gezin woonde in Sunderland, gelegen in het historische gedeelte van County Durham, Engeland.

Helaas is er (nog) niets bekend over de kinder- en jeugdjaren van William. Het is ook niet bekend wanneer William zich aanmeldde bij de Royal Air Force Volunteer Reserve waar hij zijn dienstnummer 1567021 kreeg toegewezen. 

Net als vele andere Britse vliegers kreeg hij naar alle waarschijnlijkheid zijn opleiding tot Flight-Engineer (boordwerktuigkundige) in Canada. Nadat hij zijn opleiding succesvol had afgerond, keerde William terug naar Engeland waar hij waarschijnlijk aanvullende trainingen volgde.

Aansluitend volgde een plaatsing bij één van de Operational Training Unit’s (O.T.U’s). Hier werden alle bemanningsleden, die hun opleiding hadden voltooid, in één ruimte gezet waar vervolgens naar eigen keuze ieder zich aansloot bij een bemanning. Omdat alles geheel vrijwillig was, schiep dit een bijzondere band. 

Bij deze O.T.U werd vervolgens getraind in het vliegen als één bemanning in het Europese luchtruim dat verschillende weersomstandigheden kent en onder oorlogsomstandigheden. Aanvankelijk werd getraind met tweemotorige middelzware bommenwerpers waarna een conversie volgde naar de viermotorige zware bommenwerpers. 

Nadat zijn opleiding bij de O.T.U was voltooid, werd William overgeplaatst naar No. 1658 Heavy Conversion Unit waar werd getraind in het vliegen met de zware viermotorige Handley Page Halifax bommenwerper. Deze eenheid was gestationeerd op de Engelse vliegbasis RAF Riccall, in het graafschap Yorkshire. Later voegde William zich bij de (tweede) bemanning van P/O Barrington Marshall, met wie hij eerder vloog. Hoeveel operationele vluchten William heeft gemaakt, is niet bekend.

De laatste vlucht, crash op 22 oktober 1943 ter hoogte van Goudswaard

Op 22 oktober 1943, omstreeks 17:20 uur, steeg sergeant William Hartley, als Flight-Engineer van de bemanning van P/O Barrington Marshall, op in de Halifax Mk.II met serienummer LW259 en rompcode NP-F van hun basis RAF Lissett. Van die vlucht zou William niet meer terugkeren.

Onderweg naar het aanvalsdoel, de Duitse stad Kassel, werd de Halifax LW259 al boven Nederlands grondgebied geraakt door Duits luchtafweergeschut (FLAK, Flug Abwehrkanone). 

Omstreeks 19:50  uur stortte de Halifax LW259 brandend neer op het land van landbouwer Kruythoff, halverwege de Buitendijk en de Lange Eendragtsweg, in de Eendragtspolder in de Hoeksche Waard, nabij Goudswaard.

De volgende morgen werd het lichaam van sergeant William Hartley door Duitse soldaten geborgen en overgebracht naar de Algemene Begraafplaats Crooswijk in Rotterdam waar hij tot op heden rust in Vak LL, rij 2, graf 57. William Hartley werd 21 jaar oud. Hij wordt herdacht op Monument Luchtoorlog Hoeksche Waard, Oud-Beijerland.

Bronnen

    laatst bijgewerkt 11 maart 2025