
Bickford, Peter William
Peter werd geboren op 16 juli 1920 in Bristol, Engeland. Hij was de zoon van William Colston Spence Bickford (geb. 1882) en Elsie Adeline Chapman (geb. 1890). Zij trouwden op 19 maart 1919 in Bristol, Glouchester, Engeland. Bijna twee jaar later, op 2 maart 1921, kwam het echtpaar vanuit Londen, Engeland, per schip, ss Saxonia, aan in Boston, Massachusetts, VS.
Volgens een latere aanvraag voor naturalisatie, dd. 1 oktober 1935, bleek dat het gezin op 6 oktober 1926 via New York, de VS was binnen gekomen. Kennelijk was het jonge echtpaar na de eerdere inreis in 1921, niet in de VS gebleven maar teruggekeerd naar Engeland.
In november 1927 werd in Hopedale, Harrison County, Ohio, VS, broer Barrie Spencer Bickford geboren. (Ook hij zou later dienst nemen in de RCAF). In november 1929 kreeg Peter ook nog een zus, Barbara Laura May. Ook zij werd geboren in Hopedale. (verdere gegevens onbekend).
Tussen 1926 en 1934 volgde Peter basisonderwijs op de lagere scholen Oakville Public School in Hopedale en de Mount Lebanon Public School in Pittsburgh. Beide scholen liggen in Pennsylvania. Tussen 1935 en 1939 studeerde hij wetenschappelijk onderwijs aan de Monongahela High School. Toen vader Bickford in 1935 op 53 jarige leeftijd het naturalisatieverzoek indiende, woonde het gezin op 431 Second Street in het dorp Monongahela, Washington County, Pennsylvania, USA.
In 1939 studeerde Peter af aan de Monongahela High School in 1939 en werd sportverslaggever voor een lokale krant, de Daily Republican. Hij werd ook lid van de Episcopal Church, die hem ook huisvesting bood in het Y.M.C.A. in Hamilton, Ontario. Hij sprak Engels en wat Frans. Naast zijn hobby’s zoals fotografie, tennis en skiën, volgde hij ook vlieglessen aan de Pittsburgh Institute of Aeronautics.
Hij meldde zich vrijwillig aan bij de Amerikaanse luchtmacht maar werd daar twee keer afgekeurd vanwege kleurenblindheid en/of het niet hebben van de Amerikaanse nationaliteit. Hierop besloot hij zich vrijwillig aan te melden bij de Royal Canadian Air Force (RCAF) omdat hij toch naar Europa wilde om te gaan vechten tegen de Duitse overheersing. Hierop vertrok hij naar Canada.
Op 13 april 1942, toen hij nog 21 jaar was, meldde hij zich aan, waarbij hij werd geregistreerd als “special reserve”, bij de Royal Canadian Air Force (RCAF). Hier kreeg hij het Engelse dienstnummer R161193. Peter werd vervolgens geplaatst bij het No.1 Manning Depot in Toronto voor een opleiding tot piloot of waarnemer.
Na vier à vijf weken volgde een selectie en werd Peter geplaatst op de opleiding tot piloot waarna hij het Canadese dienstnummer J/25920 kreeg toegewezen. Op 30 april 1943 behaalde hij zijn “wings”.
Op 1 juli 1943 werd Peter overzee uitgezonden naar Engeland. Waar hij in Engeland aankwam is niet bekend, noch is er informatie over zijn vervolgopleidingen.
(Gelet op de informatie die beschikbaar is van de overige bemanningsleden van Peter, kan met redelijke zekerheid worden aangenomen dat Peter in maart 1944 werd geplaatst bij No. 12 Operational Training Unit (12 OTU) welke eenheid was gestationeerd op de vliegbasis RAF. Chipping Warden, gelegen 10 km ten noordoosten van Banbury, nabij het dorp Chipping Warden, in het Engelse graafschap Northamptonshire. Bij dit onderdeel werden de bemanningen geformeerd (met uitzondering van de boordwerktuigkundige), die hier zouden trainen om als één bemanning te leren vliegen in het Europese oorlogsluchtruim).
Na deze opleiding volgde in mei 1944 een plaatsing bij het No. 1657 (Heavy) Conversion Unit (CU) welke eenheid was gestationeerd op de vliegbasis RAF Stradishall, gelegen 11 km ten noordoosten van Haverhill en 15 km ten zuidwesten van Bury St. Edmunds, Suffolk, waar de bemanning werd opgeleid voor het vliegen met zware viermotorige Lancaster bommenwerpers.
Bij dit onderdeel voegde de boordwerktuigkundige zich bij de bemanning. Aansluitend volgde voor Peter en zijn bemanning een plaatsing bij No.3 Lancaster Finishing School (3 LFS), welke eenheid was gestationeerd op de vliegbasis RAF Feltwell, gelegen nabij Norfolk, East Anglia, waar 12 vlieguren dienden te worden gemaakt. Na deze opleiding werden Peter en zijn bemanning ingedeeld bij een operationeel Lancaster squadron).
Nadat Peter de opleiding met goed gevolg had afgesloten, werd hij ingedeeld bij het operationele RAF. No. 115 squadron met als thuisbasis RAF Witchford, gelegen in het Engelse graafschap Cambridgeshire. Van hieruit vloog hij vele operationele missies waarbij hij opklom tot de rang van Flying Officer (1e Lt.).
De laatste vlucht, crash op 16 september 1944 ter hoogte van Strijensas
Op 16 september 1944 om 21:28 uur ( LT), vertrok de Lancaster Mk.III, met serienummer LM693 en rompcode KO-T ‘T voor Tommy’ vanaf de vliegbasis RAF Witchford, met aan boord de bemanning van Peter Bickford. De bommenwerper behoorde tot een aanvalsmacht van 48 (of 54) zware Lancaster bommenwerpers en 5 Mosquito jachtbommenwerpers. Het doel van die nacht waren de FLAK stellingen bij de Moerdijkbruggen ter ondersteuning van de luchtlandingsoperatie Market-Garden bij Arnhem. Van deze missie kwam hij niet meer terug.
Voor Peter was het de 29e vlucht met zijn bemanning. Zijn operationele plaatsing zou na zijn 30e missie zijn afgelopen. Helaas sneuvelde hij voortijdig. Peter Bickford werd 24 jaar oud.
Nadat Peter William Bickford aanvankelijk door de Duitse bezetter was begraven in een veldgraf, werd hij op 26 september 1944 begraven op de Algemene Begraafplaats van Strijen, waar hij tot op de dag van vandaag rust.
Barrie Bickford trouwde met Clara P. Gue in 1954 in het district Plympton, County Devon, Engeland.
Met enige regelmaat bezoeken familieleden van Peter, die weer in Engeland, Bristol wonen, zijn graf.
Tijdens deze bezoeken spraken zij hun waardering uit over hoe de graven van Peter en diens mede bemanningsleden worden onderhouden en dat zijn naam prijkt op het monument aan de muur van de NH-kerk in Strijen.
De naam van Peter William Bickford en zijn gedachtenis leven voort:
* Monument 1940-1945 te Strijen
* Monument Luchtoorlog Hoeksche Waard, Oud-Beijerland
Bronnen:
- Nootenboom, H., Op het laatste moment…Verhalen over de luchtoorlog boven de Hoeksche Waard 1940-1945 (z.p. 2001)
- Nootenboom, Henk, Luchtoorlog Hoeksche Waard 1940-1945 (2015)
- Strijen in oorlogstijd, Strijen in Historisch Perspectief 8 (Strijen 1995)
- Wüst, Wim en Hans Onderwater, One of our aircraft is missing (2002)
- Zwanenburg, Gerrit J., En nooit was het stil, kroniek van een luchtoorlog (1990)
- Middlebrook, Martin en Chris Everitt, Bomber Command War Diaries (2019)
- https://www.dmlohw4045.nl/qr25-nl-pieter-william-bickford/ Monument Luchtoorlog Hoeksche Waard
- https://nl.findagrave.com/memorial/18880131/peter-william-bickford
- https://www.tracesofwar.nl/persons/95233/Bickford-Peter-William.htm
- https://losses.internationalbcc.co.uk/loss/202147/
- https://www.veterans.gc.ca/en/remembrance/memorials/canadian-virtual-war-memorial/detail/2635550
- https://www.findmypast.co.uk/transcript?id=GBM%2FBOMBERC%2F028348&tab=this
- https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/906013:2717
- http://archives.newwestcity.ca/permalink/48814/
- https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_British_Commonwealth_Air_Training_Plan_facilities_in_Canada
- https://www.canada.ca/en/department-national-defence/maple-leaf/rcaf/2019/08/market-garden-profile-of-courage-flight-lieutenant-peter-william-bickford.html
- https://www.jn-dogboys.com/training/12-otu/
- https://birtwistlewiki.com.au/wiki/No._12_Operational_Training_Unit_RAF
- https://birtwistlewiki.com.au/wiki/No._1657_Conversion_Unit_RAF
- https://www.jn-dogboys.com/3-lfs/
laatst bijgewerkt: 28 november 2024