
Farrelly, Raymond James
Raymond werd geboren op 23 januari 1922 te Waihi, Hauraki District, Waikato, Nieuw-Zeeland, uit het huwelijk van Edward Farrelly (1883-1968) en Elizabeth Jane Sheehan (1886-?). Zij trouwden in 1911 in Manawahe, Matata, Nieuw-Zeeland en kregen vier kinderen, van wie Raymond het derde kind was.
Op 26 maart 1912 werd in Hamilton, Waikato, NZ, dochter Kathleen Jean Farrelly (1912–2005) geboren. In 1918 werd in Waihi Beach, Western Bay of Plenty, NZ, zoon Maurice Edward Farrelly (1918–1973) geboren. Van het vierde kind zijn geen gegevens bekend.
Van de kinder- en jeugdjaren van Raymond zijn (vooralsnog) geen gegevens bekend. Raymond volgde een communicatieopleiding aan de Correspondence School in Wellington, gelegen in het zuiden van het Noordereiland.
Raymond meldde zich op 30 oktober 1939 vrijwillig aan voor gronddienst bij de Royal New Zealand Air Force (RNZAF) waar hij het dienstnummer NZ40380 kreeg toegewezen. Op 12 januari 1942 werd hij op eigen verzoek overgeplaatst naar de vliegdienst. Na zes maanden vertrekt hij naar Canada voor zijn vliegopleiding.
Daar volgde hij een (vervolg)opleiding bij de Royal Canadian Air Force aan de No. 5 Bombing and Gunnery School te Dafoe, gelegen in de provincie Saskatchewan Base. Op 18 december 1942 slaagde hij voor deze opleiding. Hierna volgde hij een vervolgopleiding bij No. 1 Central Navigation School te Rivers in de provincie Manitoba waar hij werd opgeleid tot bommenrichter.
Raymond klom uiteindelijk op tot de rang van Flight Sergeant (F/S, sergeant-majoor).
Nadat hij zijn opleidingen in Canada had afgerond werd hij ingescheept naar Engeland waar hij op 13 januari 1943 aankwam. In Engeland volgde hij nog verdere trainingen. Uiteindelijk werd hij geplaatst bij No. 20 Operational Training Unit (O.T.U.) in Lossiemouth, Schotland.
Bij een O.T.U. werden de vliegers die hun vooropleiding hadden voltooid, bij elkaar gezet in één ruimte waarna door eigen keuzes een bemanning werd gevormd. Omdat alles geheel vrijwillig was, schiep dit een bijzondere band. Vervolgens werd getraind om als één bemanning te vliegen onder Europese weers- en oorlogsomstandigheden. Na afronding van deze eenheid volgde overplaatsing naar een (Heavy) Conversion Unit waar werd getraind in het vliegen met zware viermotorige bommenwerpers.
Ondertussen trouwde Raymond in 1943 in Sheffield, gelegen in het Engelse graafschap Yorkshire, met ene Margaret uit Margate, Engeland.
Voor Raymond volgde vervolgens een plaatsing bij No. 1658 Heavy Conversion Unit (H.C.U.).
Deze eenheid was gestationeerd op het Engelse vliegveld RAF Riccall, gelegen in het Engelse graafschap Yorkshire. Daar werd getraind met de Handley Page Halifax zware viermotorige bommenwerpers.
Nadat hij deze training had afgerond volgde op 9 september 1943 de plaatsing bij het operationele RAF No. 158 squadron dat was gestationeerd op de vliegbasis RAF Lissett, gelegen op 9.8 km ten zuidwesten van Bridlington, East Riding of Yorkshire, eveneens in het Engelse graafschap Yorkshire.
Hier sloot hij zich aanvankelijk aan bij de bemanning van Flying Officer (1e Lt.) Clapson en later bij P/O Barrington Marshall.
In de nacht van 23 op 24 september 1943 ontsnapte Raymond aan de dood doordat hij vanwege omstandigheden niet kon deelnemen aan een operationele vlucht naar Mannheim. Zijn medevliegers Nield, Finlay, Wilson en Harris die wel aan boord waren ontsnapten eveneens aan de dood, toen de Halifax met serienummer LW283 en rompcode NP-V, crashte nabij Wragby, ca. 18 km ten NO Lincoln.
De laatste vlucht, crash op 22 oktober 1943 ter hoogte van Goudswaard
Het geluk van Raymond was echter helaas op. Op vrijdag 22 oktober 1943, ca. 17:20 uur, startte Raymond als bommenrichter van de bemanning van P/O Barrington Marshall in de Halifax Mk.II met serienummer LW259 en rompcode NP-F. Op de heenweg naar het aanvalsdoel, de Duitse stad Kassel, werd de Halifax LW259 al boven Nederlands grondgebied geraakt door Duits luchtafweergeschut (FLAK, Flug Abwehrkanone).
Omstreeks 19:50 uur stortte de Halifax LW259 brandend neer op het land van landbouwer Kruythoff, halverwege de Buitendijk en de Lange Eendragtsweg, in de Eendragtspolder in de Hoeksche Waard, nabij Goudswaard.
De volgende morgen werd het lichaam van F/S (sergeant-majoor) Raymond Farrelly door Duitse soldaten geborgen en overgebracht naar de Algemene Begraafplaats Crooswijk in Rotterdam waar hij tot op heden rust in Vak LL, rij 2, graf 56. Raymond James Farrelly werd slechts 21 jaar oud. Hij wordt herdacht op Monument Luchtoorlog Hoeksche Waard, Oud-Beijerland.
Bronnen
-
- Nootenboom, H., Op het laatste moment…Verhalen over de luchtoorlog boven de Hoeksche Waard 1940-1945 (z.p. 2001)
- Nootenboom, Henk, Luchtoorlog Hoeksche Waard 1940-1945, (2015)
- Wüst, Wim & Hans Onderwater, One of our aircraft is missing, (2002)
- RNZAF Biographies (R17845610) (AWMM)
- https://www.dmlohw4045.nl/qr601-nl-sgt-robert-john-farelly-22-jaar/ Monument Luchtoorlog Hoeksche Waard 1940-1945
- Raymond James Farrelly – Online Cenotaph – Auckland War Memorial Museum
- 158 Squadron Association – Personnel Detail
Laatst bijgewerkt 11 maart 2025