
Finlay, George Prosser
George werd geboren op 8 februari 1923 te 1 Park Avenue, High Heaton, een voorstad van Newcastle upon Tyne uit het huwelijk van Charles Edward Finlay, werkzaam als ijzersorteerder op een scheepswerf en Elisabeth Prosser. Het gezin woonde met hun enig kind, in High Heaton, een voorstad van Newcastle upon Tyne, gelegen op ongeveer 3,5 km van het stadscentrum.
Deze stad ligt in het noordoosten van Engeland, nabij de grens met Schotland.
Er is niets bekend over de kinder- en jeugdjaren van George. In 1939 was hij werkzaam als winkelassistent in een kleermakerij en woonde toen op het adres 20 Weldon Crescent, Newcastle Upon Tyne, vermoedelijk bij zijn ouders gezien zijn leeftijd.
Het is onbekend wanneer George zich vrijwillig aanmeldde bij Royal Air Force Volunteer Reserve, waar hij zijn dienstnummer 1045568 toegewezen kreeg.
Zoals zovelen werd George vermoedelijk opgeleid in Canada, waarna hij bij terugkeer in Engeland nog enkele aanvullende trainingen volgde. Vervolgens volgde een plaatsing bij één van de Operational Training Unit’s (O.T.U’s). Hier werden de vliegers die hun vooropleiding hadden voltooid bij elkaar gezet in één ruimte, waarna door eigen keuzes een bemanning werd gevormd.
Omdat alles geheel vrijwillig was, schiep dit een bijzondere band. Bij een O.T.U. werd getraind om als één bemanning te vliegen onder Europese weers- en oorlogsomstandigheden.
Hier sloot George zich aanvankelijk aan bij de bemanning van Flying Officer Clapson (F/O, 1e Lt.) en later bij P/O (2e Lt) Barrington Marshall. Nadat zijn training bij de O.T.U. was afgerond, werd George overgeplaatst naar No. 1663 Heavy Conversion Unit (H.C.U.) waar hij werd getraind op de zware viermotorige Halifax bommenwerper. Deze eenheid was gestationeerd op de Engelse vliegbasis RAF Rufforth, gelegen in het graafschap North Yorkshire.
Nadat deze training was afgerond, werd George op 8 september 1943, geplaatst bij het operationele RAF No. 158 squadron dat was gestationeerd op de vliegbasis RAF Lissett, eveneens gelegen in het Engelse graafschap Yorkshire, ca.10 km ten zuidwesten van Bridlington, East Riding of Yorkshire.
In de nacht van 23 op 24 september 1943 ontsnapte George aan de dood toen bij terugkeer van een operationele vlucht naar Mannheim de Halifax met serienummer LW283 en rompcode NP-V, crashte nabij Wragby, ca. 18 km ten NO Lincoln. George slaagde erin om ongedeerd uit het vliegtuigwrak te komen.
De laatste vlucht, crash op 23 oktober 1943 ter hoogte van Goudswaard
Het geluk van George was daarmee echter helaas op. Op vrijdag 22 oktober 1943, ca. 17:20 uur, startte George als radiotelegrafist/boordschutter van de bemanning van P/O Barrington Marshall, in de Halifax Mk.II bommenwerper met serienummer LW259 en rompcode NP-F. Op de heenweg naar het aanvalsdoel, de Duitse stad Kassel, werd de Halifax LW259 al boven Nederlands grondgebied geraakt door Duits luchtafweergeschut (FLAK, Flug Abwehrkanone).
Omstreeks 19:50 uur stortte de Halifax LW259 brandend neer op het land van landbouwer Kruythoff, halverwege de Buitendijk en de Lange Eendragtsweg, in de Eendragtspolder in de Hoeksche Waard, nabij Goudswaard.
De volgende morgen werd het lichaam van sergeant George Finlay door Duitse soldaten geborgen en overgebracht naar de Algemene Begraafplaats Crooswijk in Rotterdam waar hij tot op heden rust in Vak LL, rij 2, graf 57. George Prosser Finlay werd slechts 21 jaar oud. Hij wordt herdacht op Monument Luchtoorlog Hoeksche Waard, Oud-Beijerland.
Bronnen
- Nootenboom, H., Op het laatste moment…Verhalen over de luchtoorlog boven de Hoeksche Waard 1940-1945 (z.p. 2001)
- Nootenboom, Henk, Luchtoorlog Hoeksche Waard 1940-1945, (2015)
- Wüst, Wim & Hans Onderwater, One of our aircraft is missing, (2002)
- https://www.dmlohw4045.nl/qr507-nl-sgt-george-prosser-finley-21-jaar/ Monument Luchtoorlog Hoeksche Waard 1940-1945
- 158 Squadron Association – Personnel Detail
laatst gewijzigd: 11 maart 2025