
Crashlocatie Strijensas 18 september 1944
Op maandag 18 september 1944, om 12.40 uur (LT), startten tien Hawker Tempest Mk.V jachtbommenwerpers van het RAF No. 80 squadron van hun vliegbasis RAF Manston, gelegen in het noordoosten van het Engelse graafschap Kent in het zuidoosten van Engeland. Een van de tien jachtbommenwerpers met serienummer EJ 583 en rompcode W2-V werd gevlogen door F/O (1e Lt.) Bob Hanney. (Volgens het Operations Record Books van die dag geeft aan dat Bob zou zijn opgestegen in de Tempest met serienummer EJ 607. Klaarblijkelijk werd op het laatste moment van vliegtuig gewisseld wat vaker voorkwam wanneer een vliegtuig defect bleek).
De gevechtsopdracht luidde wederom aanvallen op de Duitse luchtafweergeschut (FLAK, Flugabwehrkanone) posities in de omgeving van Vlissingen (en mogelijk ook op de posities bij Breda en Schouwen-Duiveland. Aanleiding voor deze missie was het beschermen van de op grotere hoogte overvliegende transport- en zweefvliegtuigen die deelnamen aan de luchtlandingsoperatie Market-Garden die voor de tweede dag luchtlandingstroepen naar Arnhem brachten. Tijdens de aanval op kaartpositie D.6745, werden diverse stukken luchtafweergeschut uitgeschakeld en werd de omgeving beschoten. Dit betrof de locatie van Dintelsas, gelegen aan de monding van de rivier de Dintel nabij Dinteloord
Hierbij werd F/O (1e Lt.) Haw geraakt door luchtafweergeschut, waarna deze piloot een noodlanding in de Noordzee wilde maken. Echter bedacht hij zich kennelijk en sprong met zijn parachute van een hoogte van 1200 feet (350m) uit zijn vliegtuig. Door de lage hoogte ontvouwde zijn parachute zich onvolledig. Jachtbommenwerper en vlieger verdwenen daarop in de Noordzee. Na dit incident miste de formatie ook Hawker Tempest waarin F/O Bob Hanney vloog.
De vermiste Hawker Tempest Mk.V van Bob Hanney werd waargenomen door inwoners van Strijensas die de jachtbommenwerper brandend zagen neerstorten achter de dijk in de Mariapolder, in de nabijheid van het watergemaal.
Twee dagen later haalden burgers uit Strijensas het verkoolde lichaam van de piloot uit het vliegtuig waarna zij hem op 21 september 1944 als onbekende vlieger begroeven op de Algemene Begraafplaats in Strijen. Hierbij zouden een tiental Duitse soldaten de vlieger nog de laatste eer hebben bewezen.
Bronnen
- Boele en P.van den Broek en B. Klinken, S ‘Strijen 1940-1945’ (1985)
- Nootenboom, H., Op het laatste moment…Verhalen over de luchtoorlog boven de Hoeksche Waard 1940-1945 (z.p. 2001)
- Nootenboom, Henk, Luchtoorlog Hoeksche Waard 1940-1945 (2015)
- Zwanenburg, Gerrit J. (2016), ‘En nooit was het stil, kroniek van een luchtoorlog’ (1999)
- Franks, Norman L., ‘RAF Fighter Command Losses of the 2nd WW, Vol.3 1944-1945’ (2000)
- Listerman, Phil H., ‘Squadrons!, no.68. The Hawker Tempest Mk.V, The Expension’ (2024).
- https://www.dmlohw4045.nl/qr21-nl-strijen-sas-18-september-1944/ Monument Luchtoorlog Hoeksche Waard
- https://asn.flightsafety.org/wikibase/50079
- https://www.verliesregister.studiegroepluchtoorlog.nl/ahome/lossregister/results?sglo=T4105
- https://db.wingstovictory.nl/user/pages/02.database/10.crashes/435/435-story.1.pdf
- https://www.commissiemer.nl/projectdocumenten/00005900.pdf
Laatst bijgewerkt 30 januari 2025